keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Väliaikainen eläkesopu.

Sopu eläkemuutoksessa on kaikkien etu.

Lama- aikoina tapakulttuuri heikkenee ja sen varjolla tehdään syrjiviä päätöksiä. Lyhyt historia osoittaa, että lamavuonna 1977 tehty ensimmäinen tilapäinen eläkeleikkaus jäi pysyväksi, kunnes toisen laman jälkeen vuonna 1996 sitä vielä terästettiin. Näin oli syntynyt puolustuskyvyttömien eläkeläisten taloudellinen systemaattinen syrjintäkäytäntö.

Eläkkeet ovat taas kolmannen laman vuoksi uhattuna, varsinkin jos eläkeikämuutos ei onnistu. Maailman pankkiiri vaatii selviä viestejä takaisinmaksukyvyn ylläpidosta. Eläkeiän nosto riittäisi siihen. Työn ja työkyvyn lisääntyminen lamavuosien jälkeen on todennäköistä, eläkeläisten kannalta olisi suotavaa, että sopu löytyisi.

Mikäli tulevaisuuden eläkkeelle jäännistä ei päästä sopuun, saattaa kolmas eläkeleikkaus ja eläkemaksujen nosto olla edessä. Vuosien päästä 2010- luvulla voi olla työkuntoisia eläkeläisiä ja entistä leikatumpia eläkkeitä sekä työtä tarjolla enemmän kun tekijöitä. Valitettavasti päivän politiikasta nyt puuttuu neljänneksen vaikutus, eläkeläisten edustus.

Maamme äänioikeutetuista neljännes on eläkeläisiä. Ensikesän eurovaaleissa voi seuraavan kerran näyttää suuntaa ja kahdenvuoden päästä myös eduskuntavaaleissa. Vaikutuskanava on luotu, eläkeläisillä ja senioreilla on oma etujärjestötyyppinen puolue. Kannattajan entinen työaikainen arvo- tai aatemaailma ei häiriinny, koska puolueen tavoite ensivaiheessa on vain ikäsyrjinnän torjuminen. www.senioripuolue.fi

Esko Järvenpää SSP eurovaaliehdokas Jämsä.

Ei kommentteja: