Eläkkeiden rahavirta on 20 miljardia euroa.
Työelämästä jälkipalkkaansa kuluttamaan siirtyvä kansanosa on kansantalouden kannalta monin tavoin huomioitava dynaaminen joukko, jota ei kannata unohtaa. Palvelun tarjoajien räätälöintimahdollisuuksia on monia, toisaalta meidän pitäisi itse kertoa mitä kaivataan.
Eläkeläisten pelkät eläkerahavirrat ovat huimat n 20 miljardia euroa viimevuonna, lisäksi tulevat ylimääräiset oheisvirrat.
Nuorilla on omat radio- ja tv-kanavat, vastaavasti olisi kysyntää 1,4 miljoonaisen kansanosan erityispiirteet ja mieltymykset huomioivasta seniorikanavasta, pieni mainoskaan ei haittaisi, kunhan soiteltaisiin hyvää musiikkia ja puhuttaisiin asiaa. Ruotsissa toimii osa-aikainen senioriradio. Senioreilla on myös oma uusi eläkepoliittinen ohjelma jota ei saada julkisuuteen paperilla, ilman siihen liittyvää liiketoimintaa.
Oma lehti on huikea haave, mutta löytyykö kustantajaa, joka lehdestään varaa osan senioreille ja vaietulle eläkepolitiikalle. Tämäkin malli toimisi kustannukset kattavalla periaatteella. Seniori-ikäiset lukevat lehtiä enemmän kuin nettiä. Sanomalehdissä ei edes yleisönosastoilta tahdo löytyä tilaa eläkepolitiikan kehityskeskusteluille. Netissä on tarjolla hyviä keskustelufoorumeita myös eri ikäryhmille, mutta senioreista vain alle kymmenes käyttää sitä, joten paperilehteä tarvitaan.
tiistai 2. joulukuuta 2008
torstai 9. lokakuuta 2008
Eläkkeelle jäänti on suuri muutos.
Eläkkeelle jäänti on suuri muutos työuran päätteeksi, siinä jätetään tuttu ympäristö ja työkaverit. Myös ammattiyhdistysliike hylkää ja edunvalvonta loppuu, samoin työaikainen puolue. Vuoden kuluttua alkaa leikattu indeksi heikentää eläkettä. Monet ovat kokeneet tämän epäoikeudenmukaisena ja niinpä eläkepolitiikan kehittämiseksi on perustettu uusi eläkeläisten edunvalvontapuolue joka keskittyy ensin seniorien heikentyneen taloudellisen ja sosiaalisen aseman korjaamiseen.
Suomen Senioripuolue on sitoutumaton ja se korvaa työaikaisen ammattijärjestön ja puolueen, jotka vuodesta 1977 alkaen ovat sallineet vain heikennyksiä eläkeläisten asemaan.Valtakunnalliset eläkejärjestöt tekevät hyvää virkistystyötä ja monilla on myös ohjelmassaan eläkeläisten edunvalvonta, joka ei kuitenkaan ole johtanut tuloksiin. Vuonna 1977 leikattiin työeläkkeitä ensimmäisen kerran ja v.1996 toisen kerran, tilapäisesti laman varjolla.
Viimevuosina työeläkekorotukset ovat olleet alhaisempia kun inflaatio, eläkkeiden reaalinen ostovoima on siis vain heikentynyt. Leikatun indeksin toimimattomuus on käytännössä todettu huonoksi. Hallitus on ilmoittanut, ettei leikatun indeksin vääryyttä korjata. Eläkeläisillä ei ole kuin yksi vaihtoehto.
Heikennyksiin ei ole ollut aihetta, koska eläkevarallisuuden tuotot ovat kehittyneet pitkällä aikavälillä hyvin ja jo vuosia, kuluvaa vuotta lukuun ottamatta, on tuotot liikkuneet 6- 8 miljardin euron paikkeilla. Epäoikeudenmukainen vanha eläkepolitiikka on synnyttänyt laajaa tyytymättömyyttä eläkeläisten keskuudessa. Uusi puolue poikkeaa vanhoista siinä, että se sallii vanhan aatemaailman, sitoutumista tarvitaan vain uuteen eläke- ja sosiaalipolitiikkaan. Näinhän kaikki etujärjestötkin toimivat, etutavoitteeseen sitoutuvat eri poliittisten aatesuuntien jäsenet, hyvässä yhteisymmärryksessä. Puolueen tavoitteena on uudistaa eläkepolitiikkaa viimeistään v.2011 uudessa eduskunnassa.
Katainen joka on saanut hyvät arvosanat, erehtyi 21.2.08 eduskunnan täysistunnossa kun hän sekoitti valtion budjetin, joka on hänen vastuullaan, eläkelaitosten eläkerahastoihin jotka ovat eläkeläisten kartuttamat, eivätkä siis valtion. Hän julisti ettei eläkeläisten ostokyvyn romahdusta päivitetä eläkeläisten omista rahastoista. Vielä omituisempaa on se, että jos eläkevarallisuutta siirrettäisiin ostovoimaan, valtio säästäisi sosiaalibudjetissaan. Valtiovarain ministeriltä voisi toivoa vähän liikemiestaitoja.
Suomen Senioripuolue on sitoutumaton ja se korvaa työaikaisen ammattijärjestön ja puolueen, jotka vuodesta 1977 alkaen ovat sallineet vain heikennyksiä eläkeläisten asemaan.Valtakunnalliset eläkejärjestöt tekevät hyvää virkistystyötä ja monilla on myös ohjelmassaan eläkeläisten edunvalvonta, joka ei kuitenkaan ole johtanut tuloksiin. Vuonna 1977 leikattiin työeläkkeitä ensimmäisen kerran ja v.1996 toisen kerran, tilapäisesti laman varjolla.
Viimevuosina työeläkekorotukset ovat olleet alhaisempia kun inflaatio, eläkkeiden reaalinen ostovoima on siis vain heikentynyt. Leikatun indeksin toimimattomuus on käytännössä todettu huonoksi. Hallitus on ilmoittanut, ettei leikatun indeksin vääryyttä korjata. Eläkeläisillä ei ole kuin yksi vaihtoehto.
Heikennyksiin ei ole ollut aihetta, koska eläkevarallisuuden tuotot ovat kehittyneet pitkällä aikavälillä hyvin ja jo vuosia, kuluvaa vuotta lukuun ottamatta, on tuotot liikkuneet 6- 8 miljardin euron paikkeilla. Epäoikeudenmukainen vanha eläkepolitiikka on synnyttänyt laajaa tyytymättömyyttä eläkeläisten keskuudessa. Uusi puolue poikkeaa vanhoista siinä, että se sallii vanhan aatemaailman, sitoutumista tarvitaan vain uuteen eläke- ja sosiaalipolitiikkaan. Näinhän kaikki etujärjestötkin toimivat, etutavoitteeseen sitoutuvat eri poliittisten aatesuuntien jäsenet, hyvässä yhteisymmärryksessä. Puolueen tavoitteena on uudistaa eläkepolitiikkaa viimeistään v.2011 uudessa eduskunnassa.
Katainen joka on saanut hyvät arvosanat, erehtyi 21.2.08 eduskunnan täysistunnossa kun hän sekoitti valtion budjetin, joka on hänen vastuullaan, eläkelaitosten eläkerahastoihin jotka ovat eläkeläisten kartuttamat, eivätkä siis valtion. Hän julisti ettei eläkeläisten ostokyvyn romahdusta päivitetä eläkeläisten omista rahastoista. Vielä omituisempaa on se, että jos eläkevarallisuutta siirrettäisiin ostovoimaan, valtio säästäisi sosiaalibudjetissaan. Valtiovarain ministeriltä voisi toivoa vähän liikemiestaitoja.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)